Totalt antall sidevisninger

tirsdag 13. februar 2018

2018-02-10 Villmarksbutikkens isfiskekonkurranse på Nordbytjernet

Vært med her en par ganger før. En gang for lenge siden og da gikk det vel heller dårlig. Den andre gangen var i fjor og da var jeg vel nr.7 i HS, og lurer om jeg var nr.7 totalt også, blant 220-230 stk. Hvert 3je år er det en ATV i premie. Sistgang var i 2016, så det er først neste år det er ATV som hovedpremie igjen. Men greit å være med i år for å få ennå en konkurranse på denne sjøen.

Var med ca det samme antallet i år også. 220-230 stk. Jeg gikk ut der jeg fisket i fjor. Bommet i første hullet, men allerede i hull nr.2 fikk jeg en kladd av en abbor for Nordbytjernet å være. Hele 80-90 gram. Ned igjen, og hadde et napp men bommet. Ble stille. Ville teste myskaen for å se om jeg kunne lure opp den som var borti. 2 meter over bunnen stopper myskaen og da er det jo bare å kroke. Pen fisk dette også. Fikk den opp, og denne også var 80-90 gram. Ned igjen og stopper 2 meter over bunnen igjen, og ennå en 80-90 grammer i hånda. Neste nedslipp var det ikke noe på nedslipp. Ristet litt nede ved bunn, men veivet oppover og fisket ca 2 meter over bunn. Hadde et napp, men bommet.

Gikk ned igjen til bunn, men ikke noe mere, så da får jeg borret på nytt. Fikk noe vanlig Nordby microabbor på 2 gram, men også en og annen 10 grams mort. Borret ennå et hull, og kroket en pen abbor igjen på myskaen. Hadde den på vei opp i hullet så datt den av. Var ca 30 cm under vannflata og fisken var ca 80 gram. Den snudde der ende og dro igjen. Hadde et 10dels sekund på å tenke om jeg skulle stikke hånda nedi, men oddsen er for lav å få tak i den til at jeg gadd. Hadde den falt av 15-20 cm under vannflata hadde jeg prøvd. Uansett, ned igjen og gikk på en bra abbor igjen. Fikk den opp til hullet, men også denne datt av for langt ned i hullet. Utrolig surt, for å miste bortimot 200 gram på et par minutter på Nordbytjernet kan være forskjellen på på en virkelig bra plassering vs en halvbra plassering. Prøvde høyt i dette hullet også, og hadde et napp, men kroket den ikke.

Da var det bare å borre igjen. Var litt småmort og microabbor her og der. Følte jeg startet å nærme meg kiloen, og med tanke på at det kun var 3 stk over en kilo i fjor så kan det bli bra. Jeg følte jo det var bedre i år en i fjor, men hørte andre som snakket om dette og dem følte det var dårligere i år en i fjor. Odd H sleit, samme gjorde Marius. og også Tonje. Marius borret 20 meter på utsiden av der jeg satt nå, og han hadde sneket opp 3 stk slike 80-90 grammere der uten at jeg fikk det med meg. Visste jo dem sto i nærheten, men jeg klarte dessverre ikke å finne dem igjen selv. Startet å bli mye folk her også nå, og jeg sleit med å få noe som helst.

Litt tidligere hadde Tonje vært ute der, Rainer, Hønsen og Andreas Moen satt. Hu hørte at Rainer hadde fått en kladd av en mort på ca 3 hg. Men dem 20 minuttene hun var der var det igrunn ingen som fikk noe å snakke hjem om. Basert på den infoen ble jeg gnuende der jeg dreiv.

Tiden rant etterhvert ut og jeg endte på 46 fisker, og ca 1 kilo.

Fikk høre at det hadde kommet inn mere feitmort ute ved Rainer på slutten. Hønsen hadde fått bortimot en kilo siste 20 min gikk det rykter på. Andreas Moen hadde også fått bra, og Rainer selv selvsagt.

Mine fisker veide 1095 gram og det ga en 5.plass i HS. Fredrik hadde fisket rundt Dmitrij som vant HS. Dimitrij hadde med seg 4 kompiser som fisket 5 meter fra han på alle 4 kanter. Mulig en lagtaktikk for at ingen skulle kunne komme innpå han. Dem 4 virket ikke spesielt interessert i å fange fisk. 2 av dem satt å fisket balanse, mens dem 2 siste stort sett satt å grillet. Litt spesielt. Dimitrij satt uansett klockrent for han fisket kun dette ene hullet hele dagen. Alle disse satt i det eneste området på sjøen der det var laget relativt nye hull på isen. Max noen få dager gamle hull.

Andreas som ble nr.2 fikk fisken sin i nærheten av der Rainer fikk kladdmorten. Per Erik på 3je hadde visstnok kun abbor i fangsten sin, og sterkt å få såpass mye med ren abbor. Hønsen på 4de fikk nesten alt helt på slutten ved Rainer ble det sagt.

Totalvinneren var Rainer i HV med sine 2203 gram. Flere feite morter. Bra fisket Rainer :)

Ser det var 4 HV-fiskere som tok meg, så totalt ble jeg nr.9 idag. Møter nok neste år også, for da er det ATV i hovedpremie. Jeg er noenlunde der oppe å nikker, så litt stang inn med et par feitmorter så kan jeg klatre helt opp. Litt usikker om det kun er abbor som teller i ATV-konkurransen, men det finner jeg ut av før konkurransen nærmer seg neste år.

Noterer meg 2 stk over 2 kilo og totalt 11 over 1 kilo, så var klart bedre fiske i år en i fjor.

Dagens resultater:











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment