Totalt antall sidevisninger

torsdag 6. juli 2017

2017-07-01 Lagkonkurransen på Horrmundsjøen

I år som ifjor så gikk Trysil for å trekke lag i etterkant av konkurransen. Da har det ikke noe å si om vi blir oddetall fiskere, for den som havner alene vil få 50% av sin egen vekt, og da er det fullt mulig å vinne for den personen også.

Er vel også mere vennlig på en måte, for om dem større klubbene topper sine lag med deres beste meitere, så er det jo større sjans for at et slikt lag vinner vs et trukket lag blant alle deltakere.

Ble kun 13 deltakere, altså 7,5 lag, og da har Trysil plass til alle på Bäck, så da ble det til at vi fisket der. Dem har 15-16 pegger på den strekka. Antar at det kommer flere fiskere i morgen, så resten av peggene på Bäck vil bli fòret, samt at en seksjon i Tjärnsundet vil bli fòret.

Drømmepeggen å trekke er vel Wikström-peggen, altså peg 2. Peg 3-4-5 er også fine. Peg 1 kan også være bra, men der må man ofte fiske litt lengre ut en resten av peggene. Eller det er iallefall det jeg har hørt. Jeg har vel aldri sittet lengre til venstre en peg 7 på Bäck.

Tid for trekking, og jeg trakk vel 3je sist og opp av boksen kom peg 9. Sånn ca midt på, og det er jo i det området jeg er vant til å sitte. Er vel samme peggen som jeg satt på fjorårets GP. På min høyre side, peg 10, fikk jeg Tonje og på peg 8 satt Claes Mattsson.


Utsikten fra peg 9. Sol og blikk
Rigget en lang feeder, en litt kortere feeder med 2 slidere på samme sted og tilslutt en baggerstang. Ikke mye man trenger å rigge på denne strekka.

I grunnfòringen la jeg ingenting på lengsteplassen, 8-10 storfeedere på den litt kortere plassen og 5 appelsiner på baggarn.

Startet å fiske baggarn, men som forventet ikke noe der, så la ned den igjen etter 2-3 minutter. Ut på mellomdistansen, og ikke livstegn på 3 stk 5 minutterskast der, så da var det å gå på langdistansen og bli der til evt noen rundt meg startet å få noe på langdistanse eller bagger.

Fikk vel faktisk brasme på 2 eller 3 kastet på langdistansen. Så fikk jeg 3 kast på rad der brasma tok på droppet, så da var jeg allerde på 4 brasmer. Praten på strekka tilsa at jeg da enten ledet eller lå ca likt med Thomas på peg 1 som også hadde fått fisk relativt raskt.

Ble ikke like bra etter dem 3 på droppet, men plukket en og annen utover til jeg var oppe i 9 fisker, men da ble det dødt. 4-5 kast på rad uten å kjenne noe på 5 minutterskast. Tonje hadde startet å få en og annen brasme på en distanse som var omtrent som mellomdistansen min. Så da testet mellomdistansen min men ikke noe der, så ut igjen på langdistansen og håpe på at dem skulle komme inn igjen der.

Etterhvert så Bentis et vederbukvak på baggarn sin, så han veivet inn slideren han fisket med og gikk ut på bagger. Han kroket det som vaket veldig raskt, og da gikk Claes inn på bagger og kroket en med en gang han også. Jeg gikk da ut på bagger og fikk 3 raske vederbuk. Bentis og Claes stoppet på sin ene. Men var ikke mulig for meg heller å få noe mere en mine 3 heller.

Gikk da ut på mellomdistansen min igjen, og da hadde det kommet fisk der. Rakk vel 3 brasmer før dagen allerede var over. Så da endte jeg på 12 brasmer og 3 vederbuk. Ut fra hva jeg hørte og selv så, så var det vel kun Thomas på kanten som hadde mere en meg.

Startet å veie hos Thomas, og han hadde 20.160 gram. Det er vel fort det dobbelt av hva jeg har. Stormen på peg 4 hadde fått litt veder siste 1-1,5 timene og veide inn 6720 og la seg foreløpig på en trygg 2.plass. Mine fisker viste seg å veie 9460, så da overtok jeg 2.plassen til Stormen.  

9.460 gram
Da ville det jo bli at uansett hvem Thomas trakk med så ville han vinne. Jeg lå an til en 2.plass, men om Jørgen trekker enten med Björn eller Tonje, så kunne det laget komme forran meg og jeg trakk sammen med dagens laveste vekt, som var 1160 gram. men mye tyder vel på at jeg skulle havne på 2.plass.

Og slik gikk trekkingen av lag:

Som vanlig så ble det da særs vanskelig for oss som satt langt til høyre å hamle opp med iallefall en av dem som sitter langt til venstre. Hadde vært kult å trukket borti der engang. Må vel skje at jeg også trekker langt til venstre i løpet av dem neste 10 årene eller noe får jeg håpe.

Etter vi var tilbake på Horrmundgården og fikk spist litt, så var Fjellis, Bentis og Odd H taggad på å prøve et par timer i Svartvika. Så dem dro dit. Jeg og Tonje sa vi skulle komme bort etterhvert. Da vi kom bort, så hadde allerede Bentis fått en 6-7 brasmer på 5 meter toppknytt fra peg 6. Litt etter vi kom startet Fjellis å få brasmer på feeder fra peg 4, så ikke tvil om at brasmene hadde trukket inn her etter gårsdagens kveldskule med fòring. Så da vet man at den strekka er potensiell også, men bør kanskje forhåndsfòres for å komme igang.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment