Totalt antall sidevisninger

fredag 19. mai 2017

2017-05-13 Lidan - 4-manns lag - Dag 1

Fikk booket inn et lag på denne konkurransen for andre året på rad. Jeg, Tonje, Krzy og Leszek utgjorde Acerina-laget i år. Raufjøringen fikk også booket inn et lag med brodern, Finn E, Dag E og Fjellis.

Jeg og Tonje dro på fredag etter jobben, og la oss inn på Billy's B&B. Godt å våkne opp i nærheten av strekka. Oppladningen til turen hadde ikke vært optimal for min del med tanke på at jeg kom rett fra jobbreise i Nederland. Gikk litt fort i svinga ved pakking av bilen, så klarte å glemme av en 10 kilos kartong med fòr. Hadde med et par kilo annet fòr da, og fikk lånt en kilo til av Krzy. Så fikk da blandet 3 kilo fòr, og lagde i tillegg 6 kilo leem. Ringte også brodern og ba han ta med 5 kilo fòr til meg for søndagens konkurranse.

Vi bestemte oss kvelden i forveien at jeg skulle sitte på A, Tonje på B, Krzy på C og Leszek på D. Tonje trakk for laget vårt, og fikk peg 1. Det hadde jeg stor tro på for min del. A1, kant oppstrøms. Ville ikke ha denne på dag 2, men nå på dag 1 så tok jeg den gjerne.

Rigget opp 2 lauestenger, en topp på topp 5, og 4 topper til 13 meter. Hadde med match og feeder på peggen også, men gadd ikke sette opp dette før konkurransen. Grunnfòringen startet, og jeg kastet i 10 baller med lite mat, og koppet i 4 baller til med noe mer mat. Turte ikke å legge i mye ettersom jeg hadde fjorårets dag 1 friskt i minnet.

Startet å fiske 13, og var flirer på plass her med en gang. Ikke hektisk, men var helt klart litt fisk inne på swimmen. Den startet å ta en og annen brasme lengre til høyre for meg. Både Tommy Lindblom og Charles Fasth så jeg fikk noe. Så også brodern nede på A6, og han satt bare å pisket laue. Jeg hadde fòret konstant eller laua fra start, men ut fra vakingene forran meg, så virket det å være smålauer.


Fikk etter hvert 2 brasmer selv, men så var det rett tilbake til flirene. Prøvde å finne ut om det gikk å fòre slik at jeg kun fikk inn brasme og ikke flire, men vanskelig å få til det nå midt i konkurransen. Er heller ikke så lett å vite om jeg hadde mye flire og dem andre lite på grunn av at jeg hadde kanten, eller om det var fòringa til dem andre som gjorde at dem slapp flirene.

Var en liten periode det var så dårlig at jeg prøvde å fiske laue. Prøvde vel bare i 1 minutt da, for etter å ha bommet på 7-8 strake napp uten å få ei eneste laue så gadd jeg ikke det mer. Lauene var da mest sannsynlig så små at dem ikke var noe å fiske etter uansett.

Endte opp med 7 brasmer totalt, og ca 70 flirer. Brasmene kom 2 og 2 før det ble flire igjen. Den siste brasma jeg fikk var alene. Tippet jeg hadde 8-9 kilo, og visste jeg ville bli slått av Charles og Lindblom. Trodde jeg skulle ha mer en Sandberg. Brodern hadde 750 lauer og hadde troa på 15 gram i snitt, så da ville i så fall han slå meg. Videre bortover ante jeg egentlig ikke, men brodern sa at Freddan hadde mest av dem han så, og han så jo også Lindblom, så da vil jo også han slå meg.

Fikk veid inn, og viste seg at jeg hadde 11.150 gram. Var litt bedre snitt en jeg hadde trodd da, så det var jo fint. Charles slo meg med mye mindre en jeg hadde trodd. Han veide inn 13.800. Lindblom tok ny ledelse på seksjonen, som forventet. Fiskene hans veide 14.550 gram. Sandberg hadde kun 5,5 kilo. Brodern sine lauer var ikke så store som han hadde trodd. Sikkert litt lurt av at han fisket laue i Rakkestad forrige helg, for etter å ha fisket der så virker jo alle lauer som monsterlaue. Hans 750 lauer veide 9.650 gram. Freddan som satt på brodern sin høyre side vant seksjonen med sine 16,8 kilo. Så da ble det en 4 plass på meg i dag. Ikke bra, men går på total vekt, så hadde ikke sluppet Freddan så mange kiloene forran meg.

Tonje på B hadde slitt litt, for hu fisker jo kun 11 meter TAP. Ikke sterk nok til å fiske 13 m. Hu hadde fått litt småfisk på TAP, men hatt en sterk avslutning med 4 brasmer på feedern, så da ble det 4 kilo på hu. Vinneren av C-seksjonen ble, ikke uventet, Tom Östlund og han hadde 20.250 gram.

På C ble det kun en 6.plass på Krzy. Han hadde fått en del flire, mens naboene hadde fått brasmer, så litt likt det problemet jeg også hadde. Krzy veide inn 6 kilo, og vinnern av C var Kent Adell med 26.550 gram. Han hadde fått brasme på første utlegg, og stort sett plukket litt hele dagen.

På D hadde vi Leszek, og han hadde kun 4,7 kilo for en 8.plass. D kan være litt lei, for dyprenna går lengre ut her. Så dette kan være en seksjon der man må ut på feeder eller match for å ta dem. Markström vant denne seksjonen på 11.850 gram.

Individuelle resultater fra dagen:
 
I lagkonkurransen ser det da slik ut etter dag 1:
 
SWEA med Kent å gjengen ledet da forran Constellation og hjemmelaget Lidköping. Var vel ingen store overraskelser der. Vi lå på 7 plass med 25.850 gram. Kun 1,2 kilo opp til 5.plassen, så absolutt muligheter til å klatre litt. Bør jo, som normalt, bli en del høyere vekter i morgen.

 Følte jeg lærte litt i dag, og blir spennende å teste ut noen nye teorier i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment