Totalt antall sidevisninger

mandag 20. februar 2017

2017-02-12 NC nr.6 - Lyseren

Da var det allerede tid for årets siste NC, og den er det vi i SFK Acerina som arrangerer, på Lyseren. Landslagene blir da avgjort, vinnerne i NC-serien blir avgjort og også vinneren av dem 2 som er igjen i KO-cupen kåres.



Christer hadde tatt lead på arrangementet, og vi hadde full kontroll inn mot stevnet. Christer kom innom meg og Tonje på lørdag kveld for å klargjøre litt premiekonvolutter, samt at vi tok en siste sjekk på at vi hadde husket på alt, og fordelt oppgaver til folk i klubben. Håper på 130 deltakere, for Lyseren er en populær sjø med mye fisk. Skumsjøen, Vingersjøen, Storsjøen og Steinsfjorden hadde jo alle levert over 130 deltakere, mens forrige NC som gikk på Goksjø så dukket det kun opp 68 stk. Forstår fortsatt ikke hvorfor det kom så få der. Men som sagt, selv om det var få på Goksjø, så hadde vi troa på 130 på vårt stevne.

I KO-cupen så var det Christer og Kenneth O i finalen, jeg selv røk ut i forrige runden. I NC-serien hadde jeg for langt opp til å klare en pallplass. I sammenlagtlista så ledet Thomas med 69 poeng, forran Christer på 61 og Odd H på 56. Jeg selv hadde 33 poeng. Og med tanke på at det kun deles ut 20 for en totalseier så kunne jeg jo ikke komme høyere en 53 poeng, og da uansett utenfor pallen.

I forhold til landslaget hadde jeg faktisk en ørliten mulighet. Thomas har jo vært klar siden stevne 3 var gjennomfør med sine 1+1+2=59 poeng. Som nr.2 nå før siste stevnet lå Christer på 3+3+6=51 poeng og på delt 3-plass med 48 poeng lå Tor-Ivar (2+2+11) og Odd Henning (4+5+6). Tor-Ivar forran på bedre plassiffer.

Jeg selv hadde en 4er fra Skumsjøen og en 9er fra Steinsfjorden. Vil da ikke holde med en 2.plass i dag, for da vil jeg havne på 48 poeng med 2+4+9, og det holder ikke mot Tor-Ivar sine 2+2+11. Så jeg MÅ vinne, og da ende opp med 1+4+9=49 poeng og da 1 poeng mere en både Tor-Ivar og Odd H. I tillegg til å klare monsteroppgaven å vinne dagens NC, så er det jo en liten gjeng som ikke må gjøre det veldig bra, for da vil dem komme seg over 49 poeng.

Luci kunne ikke bli bedre en nr.4, Dag E og Odd H ikke bedre en nr.5, Frank ikke bedre en nr.8 og Tor-Ivar ikke bedre en nr.10.

Thomas Ø og Christer kunne gjerne gjøre det bra da, gjerne 2 og 3 plass, for dem kunne jeg uansett ikke ta igjen, men dem kunne jo da indirekte hjelpe meg med å dytte dem andre nedover på lista.

Var ganske kaldt på morgenen. 12 minus. Kom folk fra land og strand, og alle sa det var kaldere her en der dem kom fra. Ikke helt vanlig at det er kaldere nede i Østfold en f.eks Braskereidsfoss, men i dag var det nå det. Møtte 136 deltakere i dag. Moro. Tok et opprop av regler, så bar det utover på isen. Target var 10 kilo pluss. Var ikke mye fart i kroppen på vei utover. Måtte bruke 8 minutter av gangtiden før jeg var fremme der jeg ønsket å fiske. Men derifra og ut dagen var bra trøkk i kroppen. Borret og løpte rundt som jeg hadde sett djevelen.

Var dessverre for dårlig der jeg startet. Fikk jo litt, men langt ifra bra nok. Fant kjapt ut at fisken sto noe dypere en vanlig på denne sjøen. Men var ikke nok fisk dypt, og kanskje det ikke var helt dypt nok der jeg satt heller. Brodern startet på en plass rett ved meg som normalt gir en del småfisk, men så han bare jaget på oppover, så virket som han fikk særs lite. Ikke bra, for hadde jo tenkt meg hit selv å hjelpe han å tømme den strekka.

Etter 2 timer var jeg på ca 4 kilo. Kunne vel kanskje klare 8, max 9 kilo om jeg ble i området. Men jeg hadde jo satt en target på 10 kilo, så var bare å hive sekken på ryggen å prøve å leite opp noe fisk et annet sted. Jeg og brodern borret over store områder. Han gikk halvgrunt, og jeg halvdypt, men fant dessverre ikke mye. Møtte på en del folk som var på vei mot oss. Så da var det tydeligvis ikke så bra der dem kom fra heller.

Stakk til et helt annet sted igjen, og håpet på at dem som hadde vært der hadde fisket for grunt. Kom frem, og hullene lå ganske nærme land ja. Satte meg ned 15 meter utenfor hullene som allerede var lagd der, og satt meg da rett i dagens beste hull. Tett på 20-25 fisker og kanskje opp mot 1 kilo i det hullet. Var igjen 45 min, og hadde vel i overkant av 5 kilo nå. Neste hull ga dessverre bare 1-2 fisker, og hullet etter der ingenting. Borret videre bortover denne strekka, men fant dessverre ikke noe særlig mere fisk. Det første hullet her var da dessverre en falsk alarm.

Endte på 135 fisk tror jeg det var og ca 6 kilo. Jaja, da ble det ikke noe landslag i år. Bare å tusle slukøret inn igjen. Eller egentlig så gikk jeg knallhard inn da, for var jo arrangør, så mye å gjøre når jeg kom inn igjen. Så flere greie poser, større en min, men likevel ikke noen veldig store poser. Så var nok en del andre som hadde slitt i dag også selvsagt.

Etter hvert kom også Runar inn, og han hadde en ordentlig fin pose. Christer ledet vel med sine 9355 når Runar kom, men Runar ville helt sikkert slå han. Viste seg at Runar hadde masse smått. 380 fisk, og dem veide 12.350 gram. Eneste over 10 kilo i dag, og da en overlegen seier. Ikke overrasket egentlig, for Runar er vel antagelig den råeste Lysernfiskern i landet. Han sin stil med å borre knallhard og jobbe på passer perfekt for Lyseren. Og skader sikkert ikke at han har 100-vis av timer med specimenfiske etter abbor på denne sjøen heller. Kjenner vel sjøen som sin egen bukselomme.

Ble en bra dag for SFK Acerina i dag. Runar vant, Christer 2, Kay 8, Gunnar 12 og jeg ble nr.15, i HS. I tillegg vant ikke uventet Tonje damer senior klassen.

Ettersom Christer ble nr.2 totalt i dag, så vant han da KO-cupen over Otto i dag. Han klarte også å kvale inn på landslaget, for han selv gjorde det jo knallbra og ingen av dem som kunne truet plassen hans fikk noen fremskutte plasseringer. Han sopet likegodt med seg totalen i Norgescupen i tillegg. 19 nye poeng i dag gjorde at han havnet  på 79 poeng, og Thomas med sin 14 plass i dag endte opp på 76 poeng. Christer var forøvrig også den eneste som klarte å bli topp 20 totalt på alle 6 stevner og måtte da stryke ene stevnet sitt.

Takk til Thomas og Gunnar som sponset 3 premier til barna og juniorer under 16 år som dukket opp i dag.

For dere som vil studere sluttresultatet i NC-serien samt hvem som tok seg ut på dem forskjellige klassene til landslaget kan finne det her:  http://oslosportsfiskere.no/index.php?obj=isfiske&act=resultater&men=10&sub=

Som nevnt havnet Christer på landslaget, og samme gjorde Jan Morten og Tonje. Stort grattis til dere, mine klubbkompiser, og grattis til alle andre som havnet på landslaget også.


Takk til alle oppmøtte på vårt stevne på Lyseren i dag. Sees videre utover vinteren. Masse moro igjen. Vi er jo omtrent bare halvveis i sesongen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment