Totalt antall sidevisninger

fredag 20. januar 2017

2017-01-15 NC nr.3 - Storsjøen

Da var det tid for Storsjøen i Odalen. Ikke fisket her på bortimot 10 år, så usikker på hvordan fisket er på denne sjøen nå. Var jo en bra sjø før i tiden, men har vel hatt en dupp siste årene. Men Glåmdalsmesterskapet siste 2 år har vel vist tegn på at det er på vei oppover igjen. Jeg ble Norgesmester i eldre junior her tilbake i 1993 eller noe, så har da et og annet godt minne fra denne sjøen.



Stimen med god deltakelse i NC-serien fortsetter. Over 130 deltakere i dag også. Jeg ble stående litt på starten å se hvor folk spredde seg på sjøen. Viste seg at det ikke kom til å bli altfor mange på en plass jeg har fisket en del opp gjennom årene, så da satte jeg snuten ditover. Telte raskt over hvor mange vi var der når konkurransen startet, og kom frem til 19 stk inkl meg selv.

Startet litt sør for den største klynga. Men hadde kjentmann Kenneth Jernberg på kun 40 meter. Bom i første hullet, men i andre hullet fikk jeg fisk, og det var en på 200 gram og en til på 350 gram. Oi, dette var uvanlig stor fisk til å være på denne plassen. Fikk vel en liten en også, men så måtte jeg borre nytt hull. Der fikk jeg ennå en pen fisk, ca 250 gram, men etter det kun et par små. Satt med ryggen til resten for å ikke vise at jeg fikk pene. Borret 8-10 hull til i nærheten, men fant ikke flere store.

Da bråsprang jeg rett ned i klynga. Så dem plukket greit med småtasser, men jeg bommet i 2-3 hull på rad. Slo da et hull midt mellom Thomas og Lars Roar som jeg begge så at satt å pumpet bra. Thomas spurte hvor mange jeg hadde, og hadde bare 12 fisk så langt og hadde vel rotet bort nærmere en time på disse 3 store. Thomas har ikke teller, men tipper han hadde godt over 100 allerde. Antagelig fikk han 100 i det hullet han satt der jeg borret på han. Bentis sitt beste hull var også det han satt i her, med 60-70 fisker. Jeg fikk vel 25 små i dette hullet. Fikk 25 til i et hull lengre nord også.

Nå hadde det gått 1,5 time og virket som området var borret opp, og videre hull nordover virket å bare gi bomhull. Så Ottosen satt rolig hele tiden, men også han hadde letta på ræva nå. Viste seg at han hadde fått 140 fisker i første hullet. Jeg, Thomas og Tommy G dro sørover igjen å testet noen gamle hull. Var jo noe fisk, men ikke nok. Jeg hadde 60 fisk, Tommy 190 og Thomas uten teller hadde vel antagelig 200-220 fisk. Jeg hadde mildt sagt driti meg ut med å rote bort nesten hele første timen på disse 3 «storfiskene». Uff og uff.

Thomas dro nordover igjen, i retning Lars Roar, og da dro jeg og Tommy sørover. Gikk en 5-6 hull, men så traff Tommy litt fisk. Jeg borret da på han og vi satt begge og dro brukbart en stund. Kenneth J kom løpende. Han også fikk noe, men virka som den lille rosa var i ferd med å dø ut.

Kenneth dro da på leting igjen, og fant ei lita rose ca 50 meter unna. Jeg og Tommy dro da dit. Men igjen døde rosa ut ganske raskt. Jeg og Kenneth prøvde å leite opp ennå ei rose, men sleit med å finne noe. Så at Tommy ble sittende igjen, så dro tilbake til han igjen og da satt han å dro igjen. Så da hadde vel den siste rosa våknet opp igjen. Da jeg borret på 10 meter på han ble det dødt for han. Men etter at vi begge bare ble sittende i ro uten å borre i 2-3 minutter, så startet det å bite igjen.

Ble sittende her ut konkurransen. Endte på 149 fisker. Laaangt bak da, for Tommy hadde 346 på telleren. Jeg hadde da fått 90 fisker siden jeg, Thomas og Tommy satt å så på hverandre, men Tommy hadde fått 156 fisker.

På vei inn igjen traff vi på Thomas, og han hadde også fått litt etter vi skilte lag. Litt bedre størrelse også. Både Tommy og Thomas hadde i overkant av 7 kilo. Blir spennende å se om dem kan bli 1 og 2 eller om det kommer inn noen store poser fra andre deler av sjøen.

Kenneth J ledet når jeg veide inn, med 7,5 kilo. Jeg veide inn stusselige 4485. Viste seg at Tommy hadde 8375, mens Thomas hadde 8260. Og det ble også dagens 2 høyeste vekter. Jeg hadde vel da på en måte gått rett siste 2 timene ettersom jeg fisket med Tommy, og han hadde mest sannsynlig ligget bak Thomas halvveis, men endt opp 115 gram forran. Men det håpløse er at jeg ikke klarer å holde følge med noen av dem da. Veldig dyktige fiskere begge 2 såklart, men jeg skal ikke bli doblet av dem uansett.

Christer var best på resten av sjøen. Lik vekt som Jernberg, men flere i antall. Jeg selv kom utrolig nok såpass høyt som 13 plass i HS på en dag som jeg følte jeg fiska utrolig dårlig, både taktisk og teknisk. Og faren for å ryke ut av KO var jo også overhengende stor som vanlig. Så da måtte jeg jo inn på telefonen for å prøve å finne ut om jeg kunne ta meg videre da. Visste at Thomas, Christer, Odd H, Lars Roar og Otto var forran meg. Sjekket med Hønsen, og han var også forran meg. Hadde hørt at Tom E var over 4 kilo, men ikke hvor mye, og han hadde reist hjem, så fant ikke ut vekta hans. Jeg var forran Dag E, Remi, Bjørnstad, Lucian og Riksen. Stakk bort til Hovde for å finne ut hvor mye han hadde, og han var 110 gram bak meg. Puhh. Spenningen lå da i om Tom E, Aasmund eller Erling Johnsrud hadde mere en meg.

På premieutdelingen var det kun Steinar Olsen og Bent Fjeld forran meg, så da var uansett Erling Johnsrud bak meg. Jeg ble ropt opp på 13 plass i HS, og dem hadde ennå ikke ropt opp Tom E eller Aasmund, så da måtte jeg vel være videre. Digg.

2 plasser bak meg ble Tom E ropt opp med sine 4075 gram.

Så kjip dag for min del, men ser mange kanoner som hadde en ennå kjipere dag. Og jeg kom meg videre i KO-cupen. Er bare så se fremover mot Steinsfjorden, Akersvannet og Lyseren. 3 sjøer jeg absolutt kan levere på, så gir meg ikke med tanke på nordisk uttak, og KO-cupen ennå.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment