Totalt antall sidevisninger

onsdag 19. oktober 2016

2016-10-16 Åpent KM Raufjøringen- Harstadsjøen

Idag arrangerte SFK Raufjøringen sitt KM i moderne meite. Dem hadde annonsert at dette ville være åpent for alle. Andrzej var som vanlig klar, og fikk med meg Tonje og Riivo også. Fra Raufjøringen kom kun Dag Even og Finn Erik.

På høyrekanten trakk Riivo, så Andrzej (midt i djuphølet), meg, Dag E, Finn E og Tonje venstrekanten. Peggen min er delvis i dyphullet. Finn og Dag Even sine plasser er vanskelige. Relativt grunt på TAP, men skal være mulig å få skimmers på slider iallefall. Tonje sitter på en plass som bør kunne levere skimmers på feeder/slider.

Var lite vann idag. Aldri vært på Harstadsjøen med så lite vann før. Men strekka er jo mere en dyp nok, så det skal jo ikke ha så mye å si. Betyr vel egentlig bare at Finn og Dag E sine plasser blir ennå litt vanskeligere, for dem har jo i utgangspunktet grunnest fra før.

Jeg rigget topp 5 etter mort, 13 meter etter skimmers evt mort, slider på 27-28 meter (var ca 5 meter dypt der) og et par lauestenger om dem skulle dukke opp. Ikke sett laue her siste 3-4 gangene jeg har fisket strekka, så hadde ikke troa på noe laue da.

Både topp 5 og 13 la jeg litt mot høyre, for å få litt mere dybde. Hadde vært lat dagen i forveien, og hadde kun et par stenger med noe 25 grams slidere på. Ikke optimalt med tanke på hvor vanskelige skimmersen i Harstadsjøen kan være.

Startet å fiske, og Andrzej fikk fisk først. Var en 80 grams mort på slider. Fikk den halvveis inn, så kom det ei 3-kilos gjedde å beit i den. Fikk faktisk inn både morten og gjedda. Slapp gjedda tilbake, for den teller jo ikke.

Jeg fikk ikke noe på kort TAP, men det var morter å få på 13 TAP. Plukket en 8-10 stk, men da hadde Andrzej allerede fått 2 skimmers på slider. Koppet da i mere mat på 13 TAP og gikk ut på slider selv. Første kastet så knakk Sensas Merida slideren på midten. Irriterende. Har skjedd meg 3-4 ganger før. Skrudde av duppen på den andre stanga og på denne og fortsatte å fiske. Hadde napp der ute, men særdeles vanskelig å se nappene på denne store duppen. Flere kast jeg kom inn men en mark som innmaten var sugd ut av. Ikke skader i marken ellers, så var nok skimmers og ikke mort. Fikk etterhvert 1 skimmers, men så ikke noe napp lenger. Skøyt i 2 baller og gikk inn igjen på TAP.

Var fortsatt greit med mort der. Men så fikk Andrzej 2-3 skimmers til, og ut fra mine beregninger så ville jeg ikke klare å samle så altfor mye vekt med å fiske 30 grams morter på 13 meter TAP på 4 meters dyp. Prøvde da TAP 5, men ingenting. Så da var det ut på slider igjen. Så ikke noe napp, men marken var stadig vekk utsugd. Prøvde å fiske grunnere, for å se om jeg kunne se nappa da, men da nappet det ikke.

Par baller til og inn på 13 TAP igjen. Fortsatt noe mort her. Men nå hadde Tonje fått 3 skimmers på feeder, og Riivo hadde lagd en ny plass lengre ut, og da startet han å få noe skimmers på feeder også. La da i 4 håndfulle på TAP, for å se om jeg kunne lure inn noe brasme. I fare for å mette morten, men det får heller gå, for ville ikke klare å vinne på mortfiske idag uansett.

Ut på slider igjen, og fikk etterhvert 1 skimmer til. Inn igjen på TAP, og nå var morten borte, men var dessverre ikke noe brasme som hadde kommet inn. Så da var det ut på slider igjen. Fikk ennå en skimmer, og mistet en til på veien inn. Etter det fikk jeg ikke noe mere.

Visste at Andrzej kom til å vinne, men hadde troa på 2.plass. Tonje hadde 4 skimmers, mens jeg hadde 3 stk + 38 morter. Riivo trodde jeg kun hadde 3 småskimmers og 8-10 morter.

Startet å veie, og viste seg at Riivo hadde 2,7 kilo, og det var mye. Han hadde 5 skimmers. Da var jeg redd han skulle slå meg også gitt.

Andrzej veide inn 5,5 kilo. 9-10 skimmers/brasmer + ca 10 andre fisker. Seier idag på han.


Mine 3 skimemrs og 38 morter veide 2,2 kilo, så da var jeg sist av oss 3 som hadde veid inn så langt.


Dag E ble klubbmester med ca 45 morter og 1,3 kilo. Finn E hadde en dårlig dag på kontoret. Knakk sliderstanga før start, og del 8 safetykit under kopping av TAP-plassen. Veide inn 300 gram. Tonje sine 4 skimmers veide 1,9 kilo.

Jeg kan skylde meg selv at jeg ikke truet Andrzej mere idag. Jeg hadde tenkt å rigge Cralusso slidere dagen føre, men var så lat at jeg bare tenkte at 25 gramsene får holde. Cralussoene er jo bare halve vekta, samt at jeg kan sette på syltynne fløytetupper på dem, og da hadde jeg nok klart å lure endel flere Harstadsjøskimmers. Dumt av meg. Latskap lønner seg aldri.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment