Totalt antall sidevisninger

fredag 16. september 2016

2016-09-11 NM i feederfiske - Glengshølen

På årsmøtet i NKFF aom gikk i februar/mars tidligere i år ble det stemt gjennom at vi skulle prøve å kjøre et NM i feederfiske. På et slikt NM vil man jo ikke trene så mye utstyr, så håpet var at det kunne dukke opp noen nye ansikter på et slikt stevne.

For noen uker siden ble det bestemt at stevnet skulle gå i Glengshølen etter litt frem og tilbake om å ha stevnet litt mere sentralt enn nede i Østfold.

Fikk nyss om at Fjellis og Odd H hadde vært der helga føre og testet. Bra. Var litt lite vann, og dem hadde ikke fått noe brasme, men det var bra med mort og laue inne i vika. Glengshølen er jo ganske bankers slik. Er alltid endel fisk inne i denne grunne vika av Glomma. Selv om det er kun 80 cm vann så er det bra med fisk.

Det dukket opp 18 stk idag, og det var gledelig med såpass mange. 3 fra Lillestrøm og 3 fra Odal som vi normalt ikke ser så mye til dukket opp, og det var ekstra hyggelig. Jeg pegget med 15 meter mellomrom, slik at alle får litt ekstra å fiske på.

Startet trekkingen og jeg havnet på peg 18. Nestkant høyre, men Artur på kanten. Er det ikke brasme inne, så kan vel denne enden av strekka være vel så grei som den andre kanten håpet jeg. Er brasma inne, så står den nok i sin vanlige brasmesving, sånn ca på peg nr. 9 til 13 et sted.

Jeg rigget opp 3 stenger, og alle på forskjellige lengder. 15-16 meter til mort, 27-30 meter etter brasme og ei siste stang som jeg kunne fiske på ca 50 meter. I fòringa la jeg i 5 små feedere på korte plassen, og 5 store feedere på 30-plassen. Ingenting på den lengste. Startet å fiske på den korteste plassen.

Var relativt raskt napp der. Fikk vel 2 morter, så 2 lauer men så ble det litt tråere der. Byttet til 30 meter plassen, og fikk en mort der også. Neste kast fikk jeg ei brasme. Aiaia, en kjempestart om det ikke er noe særlig brasme inne i vika. neste kast fikk jeg ei stor flire på ca 5 hg. Så bortover mot brasmesvingen, og da så jeg Espen håvet ei brasme fra peg 12. Åja, dem er der borte også ja.

Jeg fikk en mort til, så kroket jeg ei brasme til, men den datt av. Det viste seg å bli sjebnesvangert, for fikk ikke noe mere brasme på denne plassen idag. Så at Espen fikk ennå en par brasmer. Odd H kom gående og lurte på hvordan det gikk. 2 brasmer go noe småfisk sa jeg, og at jeg har sett at Espen har fått noen. Da sa han at Tonje hadde vel omtrent avgjort dette allerede. Javel? Ja, hu har over 20 brasmer allerede! Det hadde jeg ikke fått med meg. Tonje satt lavere og lengre inn en Espen, så jeg så nesten ikke henne fra der jeg satt.

Jeg hadde jo da ikke noe annet valg en å legge i mere og mere mat og håpe på at det var noe brasme i nærheten som jeg kunne dra inn. I fare for å mette morten. Fikk en og annen fisk. Prøvde kort igjen, men fikk kun 2 små abbor der. Hadde et og annet napp som gjorde at jeg fortsatte på 30 meter. Var jo der jeg hadde bydt opp mye mat. men fikk ikke noe mere brasme, og siste timen fikk jeg vel kun 1 laue, selv om jeg hadde flere napp der ute. Sett i ettertid burde jeg vel kanskje ha testet 50 metersplassen siste timen, selv om jeg da ikke hadde fòret noe der ennå. Men gjort er gjort. Endte på 33 fisker tror jeg det var. 1 brasme, 1 stor flire og en stam på rundt 4 hg, resten var mort, laue, abbor og en par småstam til.


Startet å veie borte på peg 2 (peg 1 ligger igjen i Nitelva et sted). Fjellis ledet med sine 3340 gram når vi kom bort til Finn Erik. han satt helt på grensa i brasmesvingen og hadde fått noen skimmere på langplassen på over 45 meter. Han veide inn 4940 og tok så langt ledelsen. Men nestemann i brasmesvingen var Thomas, og han satt jo ennå mere riktig. Han veide inn 15.820 gram. Tonje hadde 46 brasmer, og ingen kunne gjøre noe med hu idag. Hennes fisker veide 29.380 gram.



Espen veide inn 7480 gram, så jeg hadde nok nesten sett alle brasmene han hadde fått. Riivo satt på neste plass, men da var man vel egentlig på bortsiden av brasmesvingen igjen, og da datt vekta rett ned i 3160 gram. Jeg veide inn 4120 gram, og ble best av dem som ikke satt i brasmesvingen. Jeg hadde nok ikke sjans  på noen pallplass etter dagens peg var trukket nå når det viste seg at det sto endel brasmer inne i vika.

Store gratulasjoner til Tonje som Norgesmester i Norges første feedermesterskap. Det var morro. Fisket stabilt og godt. For man må levere selv om man har trukket bra også. Thomas og Espen gjorde alt i sin makt til å slå hu, men hu fisket som sagt stabilt. Så gullmedaljen ble med hjem til huset mitt da, selv om den ikke var rundt min hals. Hehe.



Dagens resultater: http://gabloggen.blogspot.no/2016/09/2016-09-11-resultater-nm-feeder.html


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment