Totalt antall sidevisninger

lørdag 19. april 2014

2014-04-15 Meitetur til NORTRAPP

Der var plutselig meitinga igang. Hadde sett fangstrapporten fra Springleague nr.2 som gikk på denne strekka 6 april, og ble overrasket over at fisket var så bra på TAP. Denne strekka bruker jo å gi mest på bolo. Vet det går å få noen flire på mellomdistanse TAP, og siste par årene har det også vært en del mort å få i margins. Eskildsen hadde fått ganske bra med brasme på 11 meter TAP, og det er veldig uvanlig.



Jeg tok ikke med meg bolo i dag, for dro hit nettopp for å se hva jeg kunne få på TAP-fiske. Rigget meg opp rett til venstre for kjærret nærmest parkeringen. Loddet dypet utover med TAP’en, og på topp 7 startet det å flate ut, så valgte å legge brasmeplassen her. Vet at Eskildsen fisket en TAP-del lengre ut, og der er det ennå litt dypere, men jeg ville altså prøve topp 7. På denne plassen rigget jeg opp en 1,5 grammer for å drifte gjennom, samt en Cralusso Torpedo for å holde statisk til brasma.

Loddet også opp en plass på topp 5 til mort/flire. Dette var akkurat der «strømkanten» gikk. Var ei bittelita hylle her, så da skulle ikke fòre rulle videre utover på dypere vann. Jeg var litt sløv under opprigginga av denne plassen, for jeg burde ha prøvedriftet gjennom før jeg bestemte meg for å fiske på denne lengden. Hadde jeg lagt plassen en halvmeter kortere, så hadde omtrent ikke duppen driftet, mens her jeg la meg så driftet jeg over en 3-4 meter på 10-15 sekunder.

  brasmeplassen la jeg i 5 baller med brasmefòr ispedd ca 40% leem. Av partikler hadde jeg i casters og døde røde maggot. På kortplassen la jeg i 2 baller med mortfòr ispedd ca 60% leem. Hadde litt pinkies i denne blandingen.

Startet på kortplassen for å la langplassen få etablere seg i fred. Var trått fiske, men fikk ei flire etter 8-10 minutter fiske. Fikk vel 4-5 stykker i løpet av første halvtimen. Trått altså. Såpass trått at jeg følte jeg måtte legge i en ball til og la denne plassen få hvile. Litt tidlig å gå på langplassen, men prøvde alikevel.

Prøvde først med 1,5 grams rundt for å drifte gjennom. Også her hadde jeg vært litt sløv, for hadde ikke testet hvordan denne driftet før start. Det driftet mere der ute en jeg hadde regnet med, så for å få fisket med dette litt for lette tacklet i «target-sonen», så måtte jeg svinge tacklet 2-3 meter oppstrøms, og da var kroken omtrent nede ved bunnen i der fòret lå. Men tacklet feide jo gjennom  fòrplassen på bare 4-5 sekunder, og tacklet var også for lett til å holde litt igjen. Hadde jeg holdt igjen, så tror jeg krokagnet hadde vært en halvmeter over bunn, og det er ikke der flirer og brasmer normalt oppholder seg.

Fikk vel ei flire på noen få drift, men kjente at dette var helt feil presentasjon av agnet, så måtte gå over på torpedoen. Denne visste jeg jo at var riktig størrelse for dagen, for den hadde jeg testet uten loddeblyet, og når antenna står 90 grader i forhold til vannflata, så er det jo riktig størrelse på duppen.

La tacklet der fòret skal ligge, og gikk vel ikke et minutt engang før duppen gikk sakte under. Kroka ei brasme. Hadde på gul hydro på denne toppen, og det blir for svakt på 4 grams flatdupp og kilosbrasme. Fikk da inn fisken, men så fort jeg hadde kroket den av å lagt den i keepnettet, så gikk jeg bak på peggen å fikk skiftet til en topp med blå hydro i stedet.

Ut igjen og nye brasme. Fisket forresten med 2-3 døde rød maggoter på kroken. Nå med blå hydro så gikk det så meget bedre. Fikk inn denne også. På tide å koppe inn mere fòr med mat i, for ikke tvil om at det sto en del brasmer her. Herifra og ut la jeg i en ball for hver brasme jeg fikk.

Etter en 7-8 bramser så ble det litt tråere å få dem, så valgte å gå inn å fiske kortplassen for å la brasmene få spise litt i fred. Var ikke noe spesielt drag inne ennå. Litt rart syns jeg. Plukket vel igjen en 5-8 flirer, men var jo nesten vanskeligere å fiske disse en brasmene på lang. Koppet i mere fòr og gikk ut igjen.

Plukket yttligere noen brasmer der, men nå var jeg nesten mere opptatt av å finne ut hvorfor jeg ikke fikk bedre inne.  Som jeg har nevnt tidligere så tror jeg at jeg kanskje hadde lagt meg 0,5 meter for langt ut. Selv om jeg hadde koppet i fòret, så begynte laua å bli plagsom. Var en del utlegg med 1 grammeren der laua tok på vei ned.

Og da er det jo selvsagt ikke optimalt å starte å håndkaste fòr, men jeg ville prøve å få sparket fart i denne plassen. Så jeg startet å lage små, ganske så harde baller og kastet en for hvert utlegg. Harde baller fordi dem mister minst partikler når dem treffer vannflata, og lokker da minst mulig laue.

Etter å ha gjort dette en stund så begynte jeg å få en og annen mort innimellom flirene. Ble sakte men sikkert litt bedre på kortplassen. Kunne nok ha gått opp til en 1,5 evt også en 2 grams dupp på denne plassen ettersom laua ble mere plagsom, men gjorde ikke dette i dag da det bare var en avslappende treningstur.

Ga meg etter nesten 4,5 timers fiske, og endte på 15 brasmer og 38 flirer med noe ispedd mort. Veide dem 10 største brasmene, og dem veide ca 9,5 kilo til sammen. Tømte i resten av fisken min, og hele fangsten veide 15,1 kilo. En helt grei premiere på meitesesongen. Kjente jo at jeg var litt rusten, men dette er jo litt som å sykle. Har man først lært seg det, så er det kjapt tilbake etter et vinteropphold.



Gleder meg allerede til neste tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment