Totalt antall sidevisninger

lørdag 12. oktober 2013

2013-10-12 Test av nye strekka i Aremarksjøen, Strømsfoss

Det gikk under 24 timer etter vi rydda ei ny strekke i Aremarksjøen, Strømsfoss før jeg og Runar måtte ta første testen der. 

Bilder fra ryddinga kan dere finne her: http://gabloggen.blogspot.no/2013/10/rydding-av-pegger-i-aremarksjen.html

Vi dro fra Askim kl 10 og var fremme i 11 tiden. Vi bestemte oss for å sette oss på peg 4 og 5 fra kraftanlegget. Vi trakk pegger, og jeg havnet på nedstrømskanten. Rigget kjapt opp en full 13 meter og la en kortere plass på topp 7. Var ganske så dypt på min pegg. Hadde nesten full topp 6 på 13 m og full topp 5 på topp 7 plassen.

Runar hadde også 13 meter plass, men hadde ca topp 5 der, og han gikk for en topp 6 plass, og der hadde han kun ca 2 meters dyp.

Jeg la i 3 baller med litt jokers og litt død pinkies i, og på topp 7 la jeg kun i 1 ball med samme blandinga. Startet å fiske, og begynte kort. Runar startet på 13, og han fikk fisk fra start. Når Runar fikk sin 3je fisk så la jeg bort kortplassen og gikk langt jeg og. Da fikk jeg også fisk.

Kom opp i 10 fisker, og da koppet jeg i en ny ball. Jeg hadde noen flere fisker en Runar i starten. Når jeg kom opp i 20 så la jeg i en ball til. Lå fortsatt noen fisker forran Runar. Jeg testet kort igjen, men fikk bare 1-2 stk, så koppet i en ny ball der og gikk ut igjen.

Runar startet å få napp like raskt som meg nå, og når han satt med 3 grams dupp og hadde en meter grunnere en meg, mens jeg hadde en 2 grams dupp så tok han inn forspranget jeg hadde på han. Vi lå og fightet tett en stund.

Runar var vel plutselig 10 forran meg. Vi begge på 13 og han raskere en meg, så jeg måtte finne på noe. Testet kort igjen, og nå var det bedre der. Plukket jevnt, men Spersen hadde så bra drag på 13 at jeg så si ikke tok innpå noe i antall. Runar ville prøve seg på dødsstøtet, og gikk inn for å sjekke på sin topp 6. Der hadde det kommet inn bra med fisk, så da var det bånn gass på han.

Han dro da mere og mere ifra i antall, ledet vel med 20 fisker på meg 100 mot 120 eller noe. Da bestemte jeg meg for å se om det gikk å få noe brasmer. Anså det som eneste mulighet for å ta han i dag.

Koppet i 2 baller med til sammen 20 klipte mark i på 13. Gikk rett ut med en 2 cm stubb av en dendra. Fikk en mort og mistet en til. Ikke bra, men så ble det dødt. Og det er jo faktisk bra tegn når man har koppet i mark. Men kjente ingenting, så gikk inn på topp 7 for å hvile plassen i 10 min.

Plukket litt fisk, men ville ut å teste brasma igjen. Da jeg gikk ut igjen så beit det relativt. Og det var pen fisk. Kom ut 3-4 meter gul Hydro. Fikk den med halvveis inn så datt den av. Faen. Ut igjen, og etter 3-4 minutter til så gikk det på en ny bra fisk. Men den datt jaggu av etter 10 sekunder den og.

Ut igjen, fikk en 50 grams abbor. Ut igjen, og bompet ennå en fin fisk. Surt ass. Vi skulle egentlig gi oss nå, men måtte finne ut hva slags fisk jeg mistet. Bråbyttet til hvit Hydro og gikk ut igjen. Gikk ikke mange minuttene før jeg kroket en ny brukbar fisk, og med hvit Hydro så hadde jeg fått satt kroken skikkelig. Opp kom en 3 hg abbor. Aha, da forstår jeg jo hvorfor jeg mistet 3-4 fisker på rad. Abboren er jo mye hardere i kjeften en brasma.

Hadde lyst til å fiske mere, men måtte gi meg. Får teste der neste helg igjen eller noe for å bli mere kjent med strekka.

Jeg endte på 120 fisker og Runar dro mort helt til siste slutt og endte på 184 fisk. Mange mort på den stunden jeg prøvde meg på brasme altså.

Jeg og Runar tok oss en tur med TAP'en min for å sjekke dypet i slusekanalen. Loddet alle 8 peggene, og skilte ikke mere en 10 cm på noen av dem. Alle var ca 2,5-3 meter midt i kanalen. Kult. Fikk dritlyst til å prøve der. Får teste til helga. Gikk tilbake i hovedløpet og loddet de peggene vi ikke hadde fisket der. De fleste peggene lå på 3-3,5 meter. I alle fall nedenfor der vi fisket. Så da viste det seg at jeg og Runar hadde fisket de 2 dypeste peggene på strekka

Peg 2 fra kraftverket var dessverre veldig grunn. bare 1 meter på topp 6. Så den vil vi prøve å unngå og bruke på konkurranse.

Her er bilde av dagens fangster:


6060 gram på 120 fisker. Det gir et snitt på 50,5 gram.

 
 
Runar sine 184 fisker veide 7660 gram. Snitt på 41,63 gram.
 
Både jeg og Runar ble overrasket over at jeg hadde bedre snitt en han. Hadde jeg visst dette så kunne jeg jo bare prøvd å dra mest mulig mort ut dagen, så kan det hende jeg kunne ha tatt han selv om jeg hadde færre i antall. Med mitt snitt så hadde jeg trengt 152 fisker for å ha samme vekt som Runar. Det kunne kanskje ha gått...
 
Men grattis til Runar med seier i dagens kule. Nye tak på Sildvannet i morgen :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment