Totalt antall sidevisninger

søndag 30. desember 2012

2012-12-29 Julecupstevne nr.3 - Hallevannet/Vestmunnvannet

Hadde sett veldig frem til dette stevnet etter rapporten Thomas la ut fra sin testtur på lille juleaften. Rapport fra turen kan dere lese på nedre del av denne artikkelen her: http://pimpelkonk.blogspot.no/2012/12/romjulsnappet-pa-steinreien-2-juledag.html

Thomas pratet på at han ikke hadde hatt et eneste bomhull på denne turen. Og at det var hipp som happ om man fisket med tafs eller pimpel.

Var spådd 12 sekundmeter vind, 5 varmegrader og en del regn. Men jeg bryr meg ikke så mye om disse værvarslene. Sjelden den treffer så veldig bra. Det som kanskje ikke var så bra var at trykket hadde falt fra 1012 hPa i går til 1000 hPa blank i dag. Og det var visstnok heller ikke optimalt med tåke.

Hadde sett på kart over sjøen i forkant av turen, og hadde lyst til å starte mellom den store øya og den lille sivøya i den armen som går sørover.

I julecupen totalt sto det mellom meg og Jan Morten om seieren. Vi begge hadde 1+2, og jeg lå 400 gram forran i vekt. http://pimpelkonk.blogspot.no/2012/12/stillingen-etter-2-runde-i-julecupen.html

Vi var 17 mann som stilte til start. 7 stk fra Acerina, og resten var fra Pimpel Sør. Reinertsen og Hønsen dukket ikke opp, og heller ikke Rune Grenberg og Benterud. Dem hadde vel blitt skremt av værvarslet.
Etter en kort gåtur var vi fremme med vannet. For å få 30 min gangtid, så bestemte vi å fiske fra 10.15 til 14.15.

Jeg løpte avgårde først. Merket at det var klart bedre føre langs med land en det var 5 meter fra land og utover. Så da holdt jeg meg langs land utover. Kom frem til sørenden av den store øya etter bare 16-17 minutter, så det gikk fortere en jeg hadde trodd. Så da hadde jeg god tid til å klargjøre meg. Dro ut en 3-4 meter på pimpelstikka, varpet inn sena og la den i sidelommen. Gjorde det samme med tafsstikka, og satte den i pleksiglasslommen inne i dunket, ferdig agnet. På med agnboks, ta seg litt getorade. Alt var klart.

Luci kom etter hvert også, og han satte seg på sørsiden av gressøya. Var bare oss 2 som startet i denne store vika. Jeg ropte fiske kl 10.15, og vi startet. Borret 5 hull langs den lille gressøya, men ikke et napp. Så Luci borret også, så han fikk vel heller ikke noe. Jeg stakk inn til land på østsiden av vika. Borret med 20-30 meters mellomrom sørover i vika. Så at Luci stakk nordover igjen, og ut i den store delen av sjøen. Etter 1 time og 15 min hadde jeg mitt første napp. Fikk 2 fisker på tafs i det hullet. Helt nede i sørvest i vika. Borret 3-4 hull til i nærheten der, men ikke et eneste lugg til. Fortsatte og borre meg med 30 meter mellomrom nordover langs vestsiden av denne vika. Når jeg kom nesten opp på høyde med den lille gressøya, så så jeg konturene av en bekk som kom ut. Borret først 5 meter på utsiden, men der var det bare 1 meter dypt. Borret 7-8 meter lengre ut, og i det hullet fikk jeg 14 abborer. Borret et hull til 5 meter lengre ut, og fikk 1 der. Borret på siden, og der fikk jeg en 4hg ørret. Borret 3-4 hull til i området, men kjente ikke noe mere.

Da var det å fortsette nordover da. Fikk en til ved ei buske som hadde falt ut i vannet. Begynte å bli litt frustrert nå. Hadde jo sett for meg et fiske der det var fisk i så si alle hull. Men her hadde jeg altså borret 30-40 hull allerede, og fått fisk i 4 av dem.

Slang sekken på ryggen å valgte å bare gå hjemover til jeg fant folk. Hadde allerede fisket i nesten 2 timer, og her gikk jeg og tuslet med mine ca 600 gram i sekken. Fysj. Traff på Riksfjord rett nord for den store øya. Han tippet han hadde ca 3 kg. Det ga meg nye forhåpninger. Er jo ikke sikkert vinnervekten blir på mere en 6-7 kilo da.

Gikk 50 meter forby Riksfjord, og borret meg et hull 15 meter på utsiden av en sivgård. Ingenting. Gikk 20 meter til, og gjorde et hull 6-7 meter på utsiden av sivet. 3 kjappe fisker på tafsen. Beit såpass bra at jeg heiv fra meg tafsstikka i snøen og opp med pimpelstikka. På med et abborøye og nedi med det. Abboren tok på vei ned. Var bare 120-130 cm dyp her. Når det er drag på pimpel bruker jeg å stoppe pimpelen 50 cm over bunn og senke den ned. Og gjorde det her. Fikk nok 20 abborer før jeg fikk tatt mitt første lokkedrag. Slapp ned tafsen når det roet seg, men fikk vel bare 1-2 til på det.

Nytt hull 5 meter bortenfor. 3 kjape til på tafs. Nedi med pimpel og 20-30 nye abborer. Neste hull prøvde jeg pimpel med en gang. Fikk en med en gang til, men ikke noe mere. Nedi med tafs, og 3 kjappe. Bytte til pimpel og 20 kjappe til. Så ut til at man måtte bruke tafspilken, som lokker myyyye mere enn brum, til å lokke på plass en stim. Så kan man ta dem på pimpelen så snart alle er samlet.

På ca 30-40 minutter hadde jeg gått fra 18 abborer og opp til 140 stk.

Og da slo det meg at vinnervekten neppe blir så lav som 6-7 kg alikevel. For det går tydelig an å treffe bra i dag og. Jeg tittet bak meg for å se hva Riksfjord dreiv med. Men han var borte. Forsvunnet i tåka et sted.

Var 1 time igjen av konkurransen nå. Følte det var rimelig oppborret overalt. Og jeg var ganske tom for energi. Hadde fått i meg en Driv-bar og ei flaske med Getorade. Hadde ikke noe mere å spise/drikke på. Borret hull på innsiden av hullene, yttersiden av hullene. Lengre bortover. Og også de 50 meterene jeg hadde hoppet over mellom der jeg og Riksfjord satt. Men var ikke noe sted det var pimpeldrag. Jeg plukket litt her og der i disse hullene, men det var bare noen få fisker å få på tafsen. Endte opp med 41 fisker siste timen. Og fikk da totalt 181 fisker, og tippet ut fra høyden i dunken at det var ca 8 kg.

Så en som hadde sittet lenge rolig helt nord på østsiden av denne vika jeg hadde fisket i hele dagen. Antok at denne personen hadde fått bra. Det var Christer som hadde sittet der. Han hadde hatt en like dårlig start som meg. Og han hadde også truffet der jeg så han satt rolig. Han hadde 189 fisker, men pratet om dårlig snitt. Innveiingen vil vise om hva snittet hans blir.

Gikk inn igjen sammen med Remi, og han pratet om ca 5 kg. Han hadde fått en 35 fisker siste halvtimen, 30-40 meter på utsiden av hullene jeg hadde lagd. Trodde det skulle vært for dypt der, men det var det tydeligvis ikke.

Var tungt og gå tilbake til bilen. Mye oppoverbakker gjennom skogen der. Og jeg var helt tømt for energi. Christer lå vel 500 meter bak meg på sluttsignalet, og han tok igjen meg og Remi, og jeg måtte slippe Christer og Remi på slutten der. Kom til bilene en par hundre meter bak dem.

Første jeg ser er Thomas som veier inn en stor pose. 10 kg pluss. Regnet jo med at noen hadde truffet da. For det var virkelig bra drag i dem hullene jeg traff i også.

Hørte også at Terje Lindgren hadde truffet bra fra start. Hadde sittet i første hullet sitt i over 1 time. Og tippet ca 8 kg i det hullet. Men har hørt fra gutta at Terje bor rett ved dette vannet, og kan vannet like godt som sin egen bukselomme. Han hadde skrapet opp en del utenom det første hullet sitt også, og endte opp som suveren totalvinner i dag med sine 13860 gram.

Nr.2 i dag ble Thomas med sine 10120 gram. Og viste seg at jeg ble nr.3 i dag med mine 8880 gram. 4.plassen gikk til Luci med 8280 gram.

Med mine 8880 gram og 181 fisker, så hadde jeg et snitt på 49,06 gram

Christer hadde jo 8 fisker mere en meg, med sine 189 fisker, mens hans fisker veide bare 7440 gram. Så da fikk han jo rett i at han syns han hadde dårlig snitt. Hans fisker snittet på 39,36 gram.

Jan Morten som var den eneste som kunne ta fra meg seieren i julecupen totalt endte opp med 4900 gram i dag. Så da behold jeg ledelsen jeg hadde og vant julecupen totalt. Nr.2 i cupen gikk til Jan Morten, og Thomas klarte 3je plassen ved kun å få vært med på 2 av de 3 stevnene. Han fikk en andre og en tredjeplass på sine 2 opptredener.

Dagens resultater, og julecupen totalt kan dere se her: http://pimpelkonk.blogspot.no/2012/12/3-runde-i-julecupenhallevannet.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment